Egy súlyos autóbaleset és annak politikai következménye

2018.12.10.
Putnoki László, az MSZMP Heves Megyei Bizottsága I. titkárának menesztése 1964 februárjában

Az MSZMP Heves Megyei Bizottsága 1964. február 27-ei pártbizottsági ülésén megjelent Biszku Béla, az MSZMP Központi Bizottsága (továbbiakban: KB) titkára, s fontos bejelentést tett: Putnoki Lászlót, aki 1956 novemberétől állt a megyei pártbizottság élén, egy súlyos, három halálos áldozatot követelő autóbaleset kivizsgálásában játszott szerepe miatt a Politikai Bizottság (a továbbiakban: PB) felmentette tisztségéből. (Forrásközlésként a bejelentést tesszük közzé, s Biszku Béla hozzászólások utáni összefoglalóját.)

A döntés előzményéről, a súlyos autóbalesetről, s annak büntetőjogi következményeiről a megyei pártlap, a Népújság folyamatosan tájékoztatta a lakosságot. Az 1963. szeptember 1-jei számában az alábbi hír jelent meg: az ominózus baleset előző nap délelőtt 10 órakor történt Kerecsend és Kápolna között a 3-as számú műúton. Három füzesabonyi asszony egymás mellett gyalogolt az úttest menetirány szerinti jobboldalán. Egy velük azonos irányban haladó Wartburg típusú személygépkocsi az ázott úttesten, szabálytalan kikerülés következtében mindhármukat elütötte. Tóth Rudolfné a helyszínen, Gál Istvánné a mentőkocsiban, Veres Andrásné pedig a kórházban belehalt sérüléseibe. A Wartburg vezetőjét, Nyeste Gézát előzetes letartóztatásba helyezték. Egy későbbi, 1963. november 19-ei Népújság cikk váratlan fordulatról számolt be az üggyel kapcsolatban: a Legfelsőbb Ügyészség további nyomozása azt állapította meg, hogy a balesetet valójában a megyei pártbizottság Volga személyautója idézte elő. Az autó – vezetőjének figyelmetlenségéből és gyorshajtás miatt – az éppen előző Wartburgba hajtott, amely előre csapódva halálra gázolta az úton haladó asszonyokat. Így november 18-án a Fővárosi Bíróság kimondta, hogy a balesetért nem Nyeste Géza, hanem a Volga vezetője, Fehér Miklós a felelős, akit halált okozó gondatlan veszélyeztetés bűntettében bűnösnek mondta ki és ezért főbüntetésként négyévi szabadságvesztésre ítélte. A vádlott és védője fellebbezett, így az ügy a Legfelsőbb Bíróság elé került.

Levéltári forrásokból tudjuk, hogy a pártbizottsági autó Putnoki Lászlót, Furucz János megyei szakszervezeti elnököt, s dr. H. Nagy Anna országgyűlési képviselőt szállította volna Egerből Gyöngyösre. Mivel Putnoki László a KB póttagja volt, telefonon jelentette a balesetet feljebbvalóinak, de a Wartburg vezetőjét hibáztatta. Szeptember 5-én, a PB debreceni ülésén már szóbeszéd tárgya volt a baleset, de annak súlyosságáról, a halálos áldozatokról nem esett szó. A KB Titkársága az üggyel először 1963. szeptember 16-án találkozott, mert az Adminisztratív Osztályról jelentették, hogy Putnoki beleavatkozott az eljárásba, nyomást gyakorolt a rendőrségre. Ezt követően Biszku Béla megkérte Putnokit, hogy írásban számoljon be a Titkárságnak a történtekről. Adataink szerint további feljegyzések is készültek, melyekben Putnoki mismásolt, illetve félrevezette a KB szerveit (az irományok nincsenek birtokunkban). A balesetet a Heves megyei hatóságok vizsgálták ki, s Putnoki – az említett pártbizottsági ülésen – már elismerte, hogy befolyásolta a nyomozást, s igyekezett eltusolni a pártbizottsági autó szerepét, s így Fehér Miklós felelősségét. Azt is megemlítette, hogy késve indultak Egerből a 10 órakor kezdődő gyöngyösi programra, s a csúszós útviszonyok ellenére nem figyelmeztette az autó vezetőjét, hogy ne hajtson olyan gyorsan. A hozzászólásokból egyébként az derült ki, hogy pont ő adott utasítást a gyorshajtásra, mivel késésben voltak.

A Népújság 1963. december 21-ei száma újra foglalkozott az üggyel; rövid tudósításban közölte, hogy a Legfelsőbb Bíróság hatályon kívül helyezte a Fővárosi Bíróság Fehér Miklóssal kapcsolatban hozott ítéletét, s új eljárásra és új ítélethozatalra utasította a Legfelsőbb Bíróságot. A jogerős ítéletről 1964. január 10-én számolt be az újság, mely szerint a főbüntetés nem változott, négy év szabadságvesztésre ítélték a pártbizottság sofőrjét. A cikkben pontosították a baleset körülményeit: a Wartburg előzni akarta az úton esernyővel egymás mellett haladó asszonyokat, de szemből feltűnt egy autó, így visszahúzódott, majd ezt követően, hirtelen fékezéssel, kb. 50 km-es sebességgel rohant bele a pártbizottság autója. Az összeütközés következtében a Wartburg nagy erővel 8-10 métert csúszott előre, s halálra gázolta a gyalogosokat. A bíróság egyértelműen a Volga vezetőjét mondta ki bűnösnek. Fehér Miklóst 1964. január 24-én a pártból is kizárták.

A lakosság rendszeres és viszonylag korrekt tájékoztatását nyilván azért tartották fontosnak, mert a súlyos szerencsétlenség nagy közfigyelmet kapott, s az első tudósítás, amely még a Wartburg vezetőjét tartotta felelősnek, felháborította az embereket. A balesetnek voltak szemtanúi, egy parasztasszonyról a jegyzőkönyv is említést tesz, s így a közvélemény tisztában lehetett az igazsággal.

A közhangulat fontosságát egyébként Biszku is hangsúlyozta összefoglalójában. Putnokin kívül Libertiny Sándor megyei rendőrkapitányt is felelősségre vonta, valamint szót ejtett egy rejtélyes öngyilkosságról is, mely összefüggésbe hozható az üggyel. Dr. Szecskó Károly helytörténész személyes közlése alapján tudjuk, hogy az érintett egy jogász, a megyei pártbizottság adminisztratív főelőadója volt.

Putnoki Lászlót nem csupán megyei I. titkári pozíciójából mentették fel, de visszahívták az MSZMP Heves Megyei Bizottsága Pártbizottságából és Végrehajtó Bizottságából is. Dr. Szecskó Károly közlése szerint egy másik megyében gazdasági területen került vezető pozícióba: a Gábor Áron Vasöntöde és Gépgyár igazgatója lett. Pártbüntetést a történtek miatt nem kapott.

Jelzet: MNL HML XXXV.22. 40. ő. e. 21 - 23. o

.

Jelzet: MNL HML XXXV.22. 40. ő. e.  35-36. o.

 

Közzétette: Cseh Zita
                  főlevéltáros

 

 

 

Utolsó frissítés:

2018.12.10.

Új hozzászólás

A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges